Ekonomické príčiny počítačového pirátstva

Každú chvíľu sa v médiach objavia správy o tom, že bol zrušený nejaký ďalší “pirátsky” server alebo že polícia vyšetruje nejakého tínedžera za stiahnutie stoviek filmov. Do prenasledovania počítačových “pirátov” vynakladajú antipirátske organizácie obrovské peniaze a energiu.

Je pritom zaujímavé, že nikto z nich sa nezaoberá ekonomickou príčinou pirátskeho sťahovania filmov a hudby:

1. Finančná nedostupnosť originálu

Filmy a hudbu najčastejšie sťahujú študenti žijúci iba z brigád a vreckového. Za mojich čias sa z študentského rozpočtu dali kúpiť dve CD alebo DVD mesačne a to za predpokladu, že by človek nejedol, nepil, necestoval a neplatil intrák. Takže pokiaľ si taký študent stiahne tisícky filmov a hudby, reálna finančná škoda je veľmi nízka, pretože na legálny nákup by mu nikdy nestačili zdroje a keby sa zablokovalo akékoľvek sťahovanie, proste by nič nekúpil

2. Lokálna nedostupnosť

S výnimkou mainstreamu a rôznych komerčných odpadov sa v našich obchodoch/kinách/požičovniach nedajú zohnať žiadne kvalitnejšie filmy (staršia filmová klasika, minoritné žánre, filmy pre náročného diváka, neamerické/ázijské filmy, seriály, atď). Jedinou možnosťou pre takých ľudí sú nákupy DVD z internetu, lenže:
a) donedávna zahraničné obchody vôbec neakceptovali slovenské platobné karty a neposielali na Slovensko,
b) zahraničné DVD bývajú u nás neprehrateľné kvôli regionálnym kódom
c) často sú bez použiteľných titulkov, obohatené o nepreskočiteľné reklamy, atď.

3. Časová náročnosť legálneho nákupu

Cesta do kina, cesta do obchodu, čakanie na príchod DVD z amazonu. Dokonca aj keby bolo kino a DVD zadarmo, pre diváka je stále výhodnejšie si daný film stiahnuť a pozrieť v kľude doma a ušetrí čas za cestu do kina. Rovnako frustrujúce je čakania 2 týždne na DVD z amazonu, prípadne prehľadávanie všetkých DVD predajní, či nemajú nejaký zriedkavý titul.

4. Náročnosť skladovania, nepraktickosť dátového nosiča

Originálne CD a DVD zaberú v domácnosti obrovské množstvo miesta v porovnaní s komprimovanými formátmi mp3 a avi. Tie sa zmestia na jeden veľký externý harddisk a sú kedykoľvek okamžite a prakticky prístupné, čo sa ani náhodou nedá povedať o skrini plnej originálnych audio CD.


Z týchto dôvodov je boj proti internetovému pirátstvu nevyhrateľný a jedinou šancou pre majiteľov filmov a hudby je nájsť iný obchodný model – napríklad streamovanie filmov a hudby za mesačný paušál, financovanie prevádzky reklamou (ako to robí youtube), lacné časopisové devedečka (v čechách istú dobu veľmi populárne), špeciálne TV kanály,…

Pokiaľ by sa filmovým a hudobným spoločnostiam podarilo naozaj zničiť všetky internetové zdroje hudby a filmov, zistia nasledovné:

– ľudia na kúpu drahých originálnych cd/dvd nemajú peniaze, kúpia si iba miniatúrny zlomok toho, čo by si stiahli z netu zadarmo
– zriedkavé a exotické filmy, ktoré sa na lokálnom trhu nepredávajú si fanúšik aj tak nebude môcť kúpiť.
– o mnohých spevákoch sa ľudia dozvedeli náhodou pri sťahovaní hudby. Pokiaľ sa zablokuje prístup k bezplatnému sťahovaniu, o týchto spevákoch sa jeho potenciálny fanúšik nikdy nedozvie a nepríde im na koncert ani si nič od nich nekúpi
– v minulosti sa kopírovali pesničky zadarmo na magnetofónových páskach, generácia, čo to zažila, nikdy neakcpetuje, že kopírovanie hudby je zakázané. Taktiež generácia, ktorá zažila filmy zadarmo v televízii nikdy neakcpetuje, že by mala platiť 25 eur za DVD film na jedno pozretie.
– zničením internetových zdrojov sa kupujúci naštvú a obmedzia ešte aj to minimum nákupov, čo dovtedy robievali (napr. bojkotom chodenia do kina, bojkotom DVD predajní, kopírovaním hudby od kamarátov,…)
– existuje kategória “public domain” filmov a hudby, ktoré sú zadarmo voľne šíriteľné, pretože k nim vypršali alebo prepadli autorské práva. Ľudia sa môžu zamerať napríklad týmto smerom.



Za záver doplním ešte jeden výpočet, prečo sú CD/DVD také drahé. Čísla pochádzajú z pomerne starého článku z doby pred príchodom lacných časopisových DVD, ale napriek tomu majú stále svoju výpovednú hodnotu.

Prečo sú CD také drahé?

Kalkulácia ceny jedného CD

autorský poplatok hudobníkovi:     80 Sk  (1)
výrobné náklady:                   30 Sk  (2)            
  - lisovanie cd          10 Sk
  - obal na cd            10 Sk
  - booklet               10 Sk
ochrana proti kopírovaniu:         40 Sk  (3)
prirážka hudobného nakladateľstva 307 Sk  (4)
distribučné náklady                60 Sk  (5)
tuzemská maloobchodná prirážka    155 Sk  (6)
DPH                               128 Sk  (7)
========================================
Spolu                             800 Sk

Vysvetlivky
(1) Autorský poplatok pre umelca sa pohybuje 
    od $1 - $3 USD za 1 CD, ale začínajúci 
    umelci musia niekedy akceptovať, že nedostávajú žiaden
(2) Výrobné náklady na 1 CD len zriedka presiahnu $1
(3) Licenčné poplatky za použitie algoritmov 
    na ochranu proti kopírovaniu, v konečnom 
    dôsledku to zase len zaplatí spotrebiteľ
(4) Zisk hudobného nakladateľstva 
    (tj. +200% z výrobných nákladov na 1 CD)
(5) t.j. transport, clo, poistenie
(6) tj. +30% z obstarávacej ceny
(7) Samozrejme, ze ani štát nechce byť bokom.
    A čím je cena CD vyššia, tým viac na tom 
    prostrednictvom DPH štát získa. Prečo by mal
    byť proti?

Ak si nabudúce budete kupovať nové CD, nezabudnite, že
okrem samotneho umelca váš finančný príspevok poteší
ešte množstvo ďalších ľudí...

Aj keď je tento vzorec už do istej miery zastaralý, stále dobre ukazuje, že skutočné autorské škody z počítačového kopírovania nie sú ani zďaleka také vysoké, ako sa zdá z obyčajného prenásobenia maloobchodných cien. Výrazne viac než umelci strácajú rôzne články medzipredaja. A práve tieto medzičlánky najviac kričia o ochrane autorských práv.

Advertisements
This entry was posted in Ekonomické témy. Bookmark the permalink.